Από το πανεπιστήμιο στο… επιχειρείν
01.12.2015Μία έρευνα που ανατρέπει τα στερεότυπα απέναντι στη σχέση των φοιτητών με την επιχειρηματικότητα
Ταυτόχρονα, οι νέοι σε ποσοστό 66% προβάλλουν τη δημιουργικότητα και σε ποσοστό 46% τη διάθεση για ανεξαρτησία –και όχι την έλλειψη εναλλακτικών– ως τα κύρια κίνητρα επιχειρηματικής δραστηριοποίησης. Ενώ, μάλιστα, παραμένει ισχυρός ο φόβος της αποτυχίας, θεωρείται πλέον ως μία ευκαιρία για μάθηση. Όσον αφορά την αντίληψη για την επιχειρηματική επιτυχία, το 74% θεωρεί ότι είναι προϊόν σκληρής δουλειάς και το 41% το βλέπει ως μία διέξοδο στην παρατεταμένη οικονομική κρίση.
Στον αντίποδα, παρότι το 77% των συμμετεχόντων συμμετέχει σε τουλάχιστον μια δράση επιχειρηματικότητας, όπως ενημερωτικές εκδηλώσεις και μαθήματα επιχειρηματικότητας, οι φοιτητές σε ποσοστό 78% θεωρούν ότι το Πανεπιστήμιο δεν τους προετοιμάζει επαρκώς για ένα επιχειρηματικό ξεκίνημα. Ζητούν στενότερη επαφή με την αγορά εργασίας, οργανωμένη πρακτική άσκηση σε εταιρείες ώριμες αλλά και startups, προγράμματα προσομοίωσης επιχειρηματικής δραστηριότητας και συχνότερες συναντήσεις με πραγματικά επιτυχημένους επιχειρηματίες. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία, τα αιτήματα των φοιτητών δε συνεπάγονται οικονομική επιβάρυνση του κράτους, αλλά «άνοιγμα» προς τον κόσμο των υγιών επιχειρηματικών προτύπων. Κοινώς, ζητούν πρακτική γνώση και πραγματική εικόνα της αγοράς, και όχι προγράμματα βασισμένα στη θεωρία.
Σε ό,τι αφορά στο σημερινό περιβάλλον, οι Έλληνες σπουδαστές (78%) θεωρούν το κράτος λίγο έως καθόλου φιλικό προς την επιχειρηματικότητα. Ωστόσο, σε αντίθεση με τις μέχρι σήμερα επικρατούσες αντιλήψεις, ζητούν από το κράτος έμφαση στις μεταρρυθμίσεις και την εμπέδωση κλίματος σταθερότητας, και λιγότερο άμεσες οικονομικές ενισχύσεις. Τέλος, ενώ το χρηματοδοτικό αναδεικνύεται ως το σημαντικότερο εμπόδιο για την έναρξη μιας επιχείρησης, οι φοιτητές δεν προσβλέπουν σε άμεση χρηματοδότηση από το κράτος.